Sep 4, 2008
  لينک Link

معين: موسيقی رپ. هم خنده داره هم اشک درمياره

در این هفته به غیر از موزیک ویدیوی ، یه سری سوژه جالب اتفاق افتاده که شاید بد نباشه اینجا هم در موردشون بحث بشه.

در هفته‌ی گذشته دوستان در ایران شاهد برنامه‌ای مستند از شبکه سوم سیما راجع به موزیک زیرزمینی و مخصوصأ موزیک رپ فارسی بودند (خوشا به سعادتشون) که توی اون برنامه از موزیک زیرزمینی و یا به طور کلی موزیکی که براش مجوز صادر نمیشه به عنوان راه‌های شیطان پرستی و بزرگترین مشکلات اجتماعی جامعه برخورد کردند که تقریبا سروصدای همه رو درآورد و تا جایی که من دیدم ملت رو زیادی شاکی کردن. شاید بد نباشه اول شما مستندی از این برنامه که در دو قسمت پخش شد ببینید....


جدأ هم خنده داره و هم اشک درمیاره. راستش اصلا واسه من جواب نمیده که هدف ساخت همچنین برنامه‌هایی چیست و با چه منطقی این برنامه‌ها ساخته میشن. رفتن از مردم توی خیابون اعتراف گرفتن و برنامه مستند علمی ساختن!!! اگه انقدر سوژه کمه و ندارین واسه برنامه ساختن و پرکردن برنامه تلویزیونی کلأ یه فکر دیگه باید کرد.

البته حقم دارن با آهنگ‌هایی که همه روزه بیرون میاد و همه شاهدشون هستند و از طرف دیگه کسی که می خواد آهنگی بخونه راحت بدون هیچ دردسری ضبط میکنه و از اینترنت پخش میکنه در این صورت هیچ گونه کنترلی روش نیست و دراینجاست که به هرنحوی که شده باید یک جوری جلو این موسیقی‌ها و مخصوصأ رپ فارسی که کلأ بر مبنای اعتراض و انتقاد عامی بنا شده رو گرفت. بهترین راهشم همین گیر دادن به دین و اعتقادات مردم بوده. تا جایی که در اون مملکت تجربه کردم هر زمان تا به دین و هر چیزی گیر می‌دادیم و دنبال جواب بودیم و یا می‌خواستیم یه ذره آدم وار فکر کنیم سریع وصله کافر و بی دینی به آدم می‌چسبوندن. ولی در مورد موزیک هیچ زمان در هیچ جای دنیا نشده که بشه جلوشو بگیرن و هرگونه کنترل بر روی آن بگذارند چه برسه به ایران که همه چیز برعکس جواب میده.

باز چند روز پیش مقاله ای در یکی از مجله‌ها چاپ شد که راجع به کنسرت خواننده‌های زیرزمینی بود که آخر مرداد ماه در دبی برنامه‌ای اجرا کردند و اینم بگم که چون اولین کنسرت موزیک پرشین هیپ هاپ در دبی بود قرار گذاشتن که مقدار زیادیشو برای کمک به خانه‌ی هنر بم بفرستند.

ولی در میهن عزیزمون به جای حمایت از این موزیک نوبه پا ... لطفا این پایین رو ببینید...


کلأ قضاوت هدف و کار این رسانه‌ها رو به خودتون می‌سپارم. البته این مجله گناهی نداره باید یه کاری کنه تا کاغذاش فروش بره دیگه. ولی باحاله صورتاشونو شطرنجی کردن و مجرمن دیگه!! دقیقأ جریان همون "مرض فرهنگ زدگی هست که به نسلمون زده". خوشحال میشم بدونم نظر شما در این مورد چیست؟



و در آخر موزیک ویدیوی جالبی پیدا کردم که شاید بتونه بهترین جواب باشه. این خواننده به خاطر ساختن موزیک ویدیوی این آهنگ تا به حال چند بار بازداشت شده و پرونده داره.

خواننده: سیاوش جانی

نام آهنگ: انسجام ملی

استودیو : جاهد ریکوردز




کلمات روزنامه‌ن چاپ امروز

انسجام ملی رپ بحث امروز

منو تنبيه نکن بگو دلسوز ، با تو حرف دارم مرد مردم امروز

پر پرواز بده ، می خوام پرواز کنم/ گوشهاتو قرض بده پر کلمات کنم

چی بیان کنم، مرگ صدایم به دست توست/ من معتاد عدلم، نده عزلمو

اسم مارو بزار مدافعین حقوق رپ/ این هدف من و ماست خوب میشیم بدون شک

اینو تأکید میکنم و میدم بهت ترک/ تا تو باعث نشی رپ رو بدن درک

نه رپ اکس و حرف و فاز بد نیست/ کنکور فرهنگ رو میکنیم تدریس

تزریق، روی مخ تو آره تأکید/ تا یه مشکل از جامعه بشه تبعید

من هدف دارم هدف منم هدف داره/ تا که معضل تو رو بگم آره صد باره

ولی درد داره تو اینو به رپ 60 ساله/ من عادت دارم/ ولی تو رو این چه درد داره

چند ساله، می خونم سر سجاده/ موضوعای هویت رپ بوده هر باره

رفتار موزیک بوده مثه گهواره/ تا آخر شصتمم رپ واسه من همزاده

بیا ، بیا نور شو تو شب سیاه/ بیا پایان بده منم مثه شمام

بیا ، بیا درک کن و بیا باهام/ بیا نزار سست بشه خاک زیر پاهام

بیا ، بیا نور شو تو شب سیاه/ بیا پایان بده منم مثه شمام

بیا، درک کن و بیا باهام/ بیا رابطتو صاف کن تا همه بیان

من واضح/ روی تریبون آزاد/ حرف های حق دارم من سر دادگاه

شاکیم از تو، افکار، حرف ها، در ها باز شده روی بعد حرف ها

جو ساز نه نگو/ بزار واقعیت بگم/ بزار سوژه های حقیقت رو بازم عدل بگم

ما بشناس، قضاوت کن و حرف بزن/ بیا دستم بگیر من از تو کمک طلبم

افتخار من/ اعتراف به من/ واقعیت جامعه تو رپ و توی ذات من

منم درخواست دارم از تو که خواهشن/ امثال ما زیادن نزار کج راه برن

اگه دیدی اینم حقیقت بشنو / یکی میگه زیر سقف زندگی تو طی کن/ هی تو ، اینم صفی که شده پیرو، ول کن جامعه رو دیدی رو خودت کن

ولی اینه، تفاوت رو خودت حس کن، تا هست واضحست کلمات رو بشمور/ تست کن، باز بنویس و رونوشت کن/ ببین ماها قهریم با واژه های ول کن

بیا ، بیا نور شو تو شب سیاه/ بیا پایان بده منم مثه شمام

بیا، بیا درک کن و بیا باهام/ بیا نزار سست بشه خاک زیر پاهام

بیا، بیا نور شو تو شب سیاه/ بیا پایان بده منم مثه شمام

بیا، درک کن و بیا باهام/ بیا رابطتو صاف کن تا همه بیان

خلاصه که رپر واقعی حرف داره، مرد راهپیمایی و اون حق داره/ گندم رپ زدن/ رپ حرمت داره/ سوژه های رپ خوبی شمشهر داره

اگه این هنر نیست پس چیه خوب بگو؟! حرف من منطق سر میز گفتگو

ماها حرف دل مردمیم مثه خطيب/ بگو چرا بستی چشاتو رو به من بگو

قریش، قیچی ، همه دستته/ هرچی ریس گفتی 6 ساله بسمه

حرف منه رپ کن/ قلم شکستمه/ بیا راه خوب بریم با رپرا دست بده

بارهاست خواستم درخواست بدم/ 16 سال گذشته چیا پس بگم

میگن بیا، بگیر حق تو اینه/ کسی نیست بگه آیا سازندگیت اینه

مثه مینه، منفجر شده هولناک/ که ایران پیشرفتم شده رویا

منم عدل رو میخوام با اعمال قول هات/ بیا ما رو ببین بد نیست گاهی اوقات

بیا، بیا نور شو تو شب سیاه/ بیا پایان بده منم مثه شمام

بیا ، بیا درک کن و بیا باهام/ بیا نزار سست بشه خاک زیر پاهام

بیا ، بیا نور شو تو شب سیاه/ بیا پایان بده منم مثه شمام

بیا، درک کن و بیا باهام/ بیا رابطتو صاف کن تا همه بیان


|



<< Home